UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików,to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

Zrozumiałem

Metodyka pracy instruktora-animatora kultury. Kurs na kierownika wypoczynku

W ostatnim tygodniu listopada 2018 r. Oddział Kultury Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej przeprowadził kolejną, trzecią w 2018 roku, edycję szkolenia dla instruktorów z klubów jednostek wojskowych.

„Kultura jest tym, co sprawiło, że człowiek stał się czymś innym, niż tylko przypadkowym wydarzeniem w przyrodzie”

           Andrè Malraux

Uczestników szkolenia podejmowali: w imieniu Dyrekcji Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej - Jolanta WOJTAŚ-ZAPORA i mjr Włodzimierz TRYKA oraz - w imieniu Dyrekcji Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli - Maria KAZIMIERCZAK.
Szkolenie przeznaczone było dla instruktorów i kierowników klubów jednostek wojskowych oraz innych pracowników resortu obrony narodowej, którzy realizują zadania związane z organizacją różnych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Zakończenie szkolenia oraz wręczenie zaświadczeń, w tym świadectwa ukończenia kwalifikacyjnego „Kursu na kierownika wypoczynku” odbyło się w sobotę, 1 grudnia 2018 r.
Spośród 45 pracowników resortu obrony narodowej, którzy zgłosili swój akces do udziału w szkoleniu, przeszkolonych zostało 27 osób. Pozostałym osobom zainteresowanym szkoleniem dla animatorów kultury i kursem na kierownika wypoczynku,  WCEO przyzna pierwszeństwo w naborze do kolejnej edycji szkolenia, planowanego na I półrocze 2019 r.
W szkoleniu wzięli udział pracownicy klubów jednostek wojskowych w Hrubieszowie, Szczecinie, Opolu, Gdyni, Lublińcu, Sieradzu, Brzegu, Grudziądzu, Chełmnie, Białobrzegach, Świnoujściu, Toruniu, Olsztynie, Dęblinie, Lidzbarku Warmińskim, Kielcach, Bydgoszczy, Mińsku Mazowieckim i Warszawie.

Dwa wcześniejsze, realizowane w 2018 r., spotkania szkoleniowe dla instruktorów oraz animatorów kultury przeprowadzone były w kwietniu i październiku, i dotyczyły dwóch tematów: pierwsze - metodyki pracy instruktora jako animatora kultury (w ramach programu realizowany był kurs na opiekuna wypoczynku), natomiast drugie spotkanie, warsztatowe, poświęcone było pracy artystycznej i dotyczyło poezji śpiewanej.

Program 3 edycji szkolenia zrealizowany został - podobnie jak szkolenie kwietniowe - w dwóch modułach:
I - animacja kulturalna jako podstawowe narzędzie pracy instruktora (wykłady i zajęcia praktyczne), w tym techniki teatralne i dramowe w pracy z dziećmi i młodzieżą,
II - kurs kwalifikacyjny na kierownika wypoczynku, zgodnie z rozporządzeniem MEN.

Zajęcia zostały przeprowadzone przez edukatorów, psychologów, instruktorów, specjalistów dramy i małych form teatralnych z Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, a także aktorów: Magdalenę KIZINKIEWICZ (logopedę, terapeutę głosu, wokalistkę, trenerem osób zawodowo występujących publicznie) i Damiana KWIATKOWSKIEGO, aktora  Teatru Polskiego w Bydgoszczy (wcześniej Teatru RAMPA i Teatru na Woli w Warszawie). Uczestnicy szkolenia mieli też okazję do utrwalenia i poszerzenia swojej wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Szkolenie, z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu ratowniczego, przeprowadził Karol MALUGA, instruktor AHA i BLS AED z wieloletnim doświadczeniem, ratownik/koordynator medyczny zespołów wyjazdowych w kraju i za granicą.

Instruktorzy i animatorzy kultury w klubach jednostek wojskowych, to jedne i te same osoby. To jednocześnie pedagodzy, reżyserzy, inspicjenci. Prowadzą nie tylko kameralne, grupowe zajęcia dydaktyczne, sportowe, artystyczne, ale też organizują i prowadzą przedsięwzięcia o szerszym zasięgu, w tym – imprezy masowe. To często również konferansjerzy, przewodnicy, lektorzy,  pedagodzy – opiekunowie dzieci i młodzieży podczas różnych form wypoczynku itp. W swojej pracy łączą wiele funkcji i zadań, dlatego też potrzeby szkoleniowe występują w wielu obszarach tematycznych. WCEO wychodzi naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom, starając się przy każdych szkoleniach i warsztatach artystycznych, poza tematem zasadniczym, wprowadzać stałe elementy najbardziej potrzebnych zagadnień, w tym m.in. autoprezentacji, kultury mowy, ruchu scenicznego, technik i metod pracy scenicznej. Współpraca z innymi instytucjami oświatowymi i kulturalnymi daje możliwość wymiany doświadczeń i wzbogacenia programowego oferty szkoleniowej.   

Tekst i fotogaleria:
Liliana TRYKA
organizator/koordynator szkolenia